Andrahandsuthyrning

Föreningen beaktar Hyresnämndens riktlinjer för andrahandsuthyrning samt de regler som anges i föreningens stadgar.

 Innehåll

1. Vad är en andrahandsupplåtelse?

5. Vad gäller vid godkänd andrahandsuthyrning?

9. Vilka bestämmelser gäller mellan mig och min hyresgäst?

2. Måste jag ha tillstånd?

6. Vad händer om  jag hyr ut utan tillstånd?

10. Avgift andrahandsuthyrning

3. Vilka skäl gäller för tillstånd?

7. Vad gäller om min andrahandsansökan nekas?

11. Övrig information

4. Vad bedöms i andrahandsansökan?

8. Har jag rätt att byta hyresgäst under den tid som tillståndet gäller?

12. Ansökan 

1. Vad är en andrahandsupplåtelse?

En andrahandsupplåtelse sker när någon annan än du som bostadsrättshavare självständigt använder din bostadsrättslägenhet, dvs du som bostadsrättshavare bor inte där. Detta gäller även om du lånar ut lägenheten till någon i den närmaste familjekretsen. Det krävs inte att du tar betalt av den som använder lägenheten. En andrahandsupplåtelse utgår ifrån en temporär situation.

Lägenheten får endast upplåtas i andrahand för bostadsändamål.

Hyresperioden för en ansökan måste vara minst 3 månader och max 1 år.

Om du som bostadsrättshavarare själv bor i lägenheten för självständigt brukande (du är också folkbokförd i lägenheten) och en annan person bor hos dig som ej är medlem, t.ex sambo, vuxna barn eller helggäster, så räknas dessa som inneboenden. Detta kräver inget tillstånd. Du är ansvarig för att inneboenden följer föreningens regler.

2. Måste jag ha tillstånd?

Generellt är utgångspunkten att du är folkbokförd på lägenhetens adress i föreningen, dvs du bor i lägenheten. Om du har skäl att temporärt flytta och hyra eller låna ut din lägenhet behöver du ha styrelsens godkännande. Ansökan görs senast 2 månader innan hyresperiodens start.

Notera: om du vill ansöka om att förlänga en andrahandsuthyrning med en befintlig hyresgäst, beakta uppsägningstiden i ditt kontrakt och skicka din ansökan minst två månader innan tidpunkten för uppsägning. Exempel: om du har tre månaders uppsägningstid i ditt hyreskontrakt så ansöker du två månader innan den tidpunkten, dvs fem månader innan innan hyresperiodens slut, för att hinna med handläggning av styrelsen och för dig att säga upp din befintliga hyresgäst om du får avslag på din ansökan.

3. Vilka skäl gäller för att få tillstånd?

Du ska ha skäl för att temporärt upplåta lägenheten i andrahand, till exempel på grund av arbete eller studier på annan ort, vårdbehov på annan ort eller provboende med sambo. Styrelsen har rätt att neka andrahandsuthyrningen om föreslagen hyresgäst inte befinns lämplig.

Bifoga alltid hyreskontraktet samt intyg för t.ex utlandstjänst, studier, etc.

Styrelsen gör en individuell bedömning av varje ansökan om andrahandsuthyrning baserat på bostadsrättsföreningens stadgar samt på riktlinjer från hyresnämnden.

Föreningen godkänner ej korttidsuthyrning, dvs kortare än 3 månader. Av hyresnämndens riktlinjer framgår att korttidsuthyrning (t.ex Airbnb) är att betrakta som hotellverksamhet av kommersiell natur. Maximal hyresperiod för ansökan är 1 år.

4. Vad bedöms i andrahandsansökan?

I princip beaktas skälet, tidsperioden och hyresgästen tillsammans med tillhörande intyg.

5. Vad gäller vid godkänd andrahandsuthyrning?

Det är du som bostadsrättshavare som alltid ansvarar för lägenhetens skick och är skyldig att se till att föreningens regler följs av hyresgäst, t.ex att inte störningar förekommer, brandskyddsföreskrifter följs, sopor sorteras korrekt, att årsavgiften/månadsavgiften och andra tillhörande driftkostnader (t.ex el, varmvatten, internet) betalas i tid till föreningen.

Under den tid du hyr ut lägenheten i andrahand bör du folkbokföra dig enligt lag på den andra adress där du temporärt bor. Sedan den 1 juli 2018 är det ett olagligt att lämna felaktiga uppgifter eller att inte anmäla ändrade folkbokföringsuppgifter till Skatteverket när du flyttar och bor på annat ställe. ref. §6 Folkbokföringslagen för detaljer då det kan finnas villkor. Detta gäller även din hyresgäst.

Föreningens tekniska förvaltare Primär ombesörjer att ta bort ditt namn vid dörren, postlåda och i porttavlan och ersätta det med andrahandshyresgästens/-gästernas namn vid flyttillfället. Inga namnlappar får sättas upp av annan än Primär, dvs inga handskrivna lappar av hyresgäst eller bostadsrättshavaren.

Enligt föreningens stadgar, 10§, faktureras bostadsrättshavaren en årlig avgift med ett belopp som motsvarar 10% av gällande prisbasbelopp. Avgiften betalas för hela månader, dvs hyr du ut lägenheten en dag i ny månad betalas ändå hela den månadens andrahandsavgift.

Skulle andrahandsupplåtelsen upphöra i förtid meddelas styrelsen skriftligt.

Ev. garageplats ingår ej i andrahandsupplåtelsen. Det är en separat kö och hanteras av Simpleko.

6. Vad händer om jag hyr ut utan tillstånd?

Det är viktigt att känna till att om du hyr eller lånar ut lägenheten utan tillstånd av styrelsen kan det få till följd att nyttjanderätten till lägenheten förverkas. Det innebär att föreningen har rätt att säga upp dig till avflyttning. Du kan också komma att avhysas och få lägenheten tvångsförsåld (52.1 b i föreningens stadgar, även 7 kap 18 § bostadsrättslagen).

Först skickas en rättelseanmaning från styrelsen om att du omedelbart, inom 3 veckor, avbryter din otillåtna andrahandsuthyrning dvs att hyresgäster flyttar ut.

7. Vad gäller om min andrahandsansökan nekas?

Om styrelsen nekar/avslå ansökan gällande andrahandsuthyrning av lägenheten pga ej giltigt skäl, felaktig period, hyresgäst, intyg etc kan du göra följande:

  • en ny ansökan med korrigerade uppgifter som åter bedöms av styrelsen
  • överklaga styrelsens beslut till Hyresnämnden

Om du väljer att inte tillämpa något av ovan alternativ efter att styrelsen nekat ansökan, så innebär det att du behöver bosätta dig i lägenheten eller att du lämnar den tom tills du kan flytta in. Vill du / kan du inte detta så är alternativet en försäljning av lägenheten.

Se ovan avsnitt 6. om Vad händer om jag hyr ut utan tillstånd.

8. Har jag rätt att byta hyresgäst under den tid som tillståndet gäller?

Nej, tillståndet gäller endast en viss bestämd hyresgäst/hyresgäster som tas i beaktande i ansökan. Vill du hyra ut till någon annan krävs ett nytt tillstånd, dvs du gör en ny andrahandsansökan. Efter godkännande ombesörjer styrelsen att namnlappar uppdateras.

9. Vilka bestämmelser gäller mellan mig och min hyresgäst?

Den som hyr din lägenhet blir din hyresgäst och du blir hyresvärd. Detta innebär att du är ansvarig för att delge din hyresgäst om föreningens regler avseende trivsel, soprum, takterrass, etc. Om din hyresgäst bryter mot reglerna, blir du kontaktad och ansvarig för ev. konsekvenser. Du är också ansvarig för att vidarebefordra viktig information som du erhåller från föreningen, styrelsen, den tekniska förvaltningen eller motsvarande till din hyresgäst.

Bestämmelserna i lagen om uthyrning av egen bostad, samt hyreslagen gäller. Det är därför bra att du som hyresvärd har ett skriftligt hyresavtal där villkoren tydligt anges. Enligt lagen om uthyrning av egen bostad har hyresgästen alltid rätt till en månads uppsägningstid. När du hyr ut din bostadsrättslägenhet har hyresgästen inte något besittningsskydd.

10. Avgift för andrahandsupplåtelse

Refererar till föreningens stadgar §10, 10-4 - 10.7.

Föreningen tar ut en avgift som är 10 % av gällande prisbasbelopp. Andrahandsupplåtelse under del av kalendermånad räknas som hel månad, vilket kan vara värt att du beaktar för din önskade period för andrahandsuthyrning.

11. Övrig information

Läs mer i föreningens stadgar under §51 gällande andrahandsuthyrning.

Brf Hagaterrassen 1 är en skattemässigt äkta bostadsrättsförening med huvuddelen av intäkterna från medlemmar som bor i sina lägenheter. I en oäkta förening blir medlemmarna förmånsbeskattade för mellanskillnaden mellan den avgift medlemmen betalar och vad hyran på en motsvarande lägenhet hade varit om det hade varit ett hyreshus. Det är alltså mycket viktigt att begränsa andrahandsuthyrning av bostäderna till endast de som är befogade.

Att föreningen bebos av de bostadsrättshavare som är medlemmar borgar även för engagemang och ansvar med avseende på gemensamma ytor, fastighetens goda bestånd och trivsel.

Representanter från styrelsen kan träffa och hälsa på inflyttade andrahandshyresgäster.

12. Ansökan

Ansökan gör du via portalen hos föreningens ekonomiska förvaltare Simpleko. Du går in på "Din lägenhet" och där hittar du funktionen för "Ansökan om andrahandsuthyrning".

Du ska ange under vilken tid du vill hyra ut, varför du vill hyra ut samt vem eller vilka (om flera) som ska bo i lägenheten. Styrelsen kan begära referenser. 

Kom ihåg att bifoga ditt hyresavtal samt intyg om tillämpligt, t.ex från arbetsgivaren vid temporär tjänst på annan ort.

Din ansökan ska registreras i portalen senast 2 månader innan hyresperiodens start eller tidpunkt för senast uppsägningsdag om ansökan gäller förlängning med befintlig hyresgäst.

Ett godkännande gäller minst för tre månader och maximalt ett år. Tillstånd till andrahandsuthyrning upphör med automatik när den godkända perioden löpt ut