Felanmälan och kontakter

Här hittar du kontaktuppgifter för dina ärenden, när något gått sönder eller frågor uppstått.

Innehåll

1. Föreningens förvaltning

5. Garantifel

9. El- och Varmvatten-förbrukning

13. Kö parkering

2. Valberedningen

6. JOUR

10. Bredband och TV

14. Vitvaror

3. Ekonomisk förvaltare

7. Hissarna

11. Skadedjur och ohyra

 

4. Felanmälan bostad, fastighet och allmänna ytor 

8. Nycklar och lås

12. Felparkering framför garaget

 

 

1. FÖRENINGENS FÖRVALTNING

Styrelsen
Medlemsskap/överlåtelser, andrahandsuthyrning, ombyggnationer/ändringar i lägenhet, hyra av extraförråd, regler, stadgar, kameraövervakning, hemsidan, förbättringsförslag etc.
Aktiveringskod för uppföljning av din el- och varmvattenförbrukning.

(Fel eller garantiärenden i lägenhet eller gemensamma utrymmen etc, se nedan)

e-post: brfhagaterrassen1@gmail.com eller alternativt registrerar du ett ärende i Portalen till styrelsen.
Postlåda: Nina Einhorns gata 1, 113 66 Stockholm
Postlåda finns även i entrén på Nina Einhorns gata 5 (som du har tillgång till genom nyckelbrickan från gården) för meddelanden/brev från medlemmar till styrelsen.

(Fakturor etc. adresseras till vår ekonomiska förvaltning Simpleko, se nedan)

2. VALBEREDNINGEN

Intresse för styrelsearbete? kontakta valberedningen
e-post: vb.brfhagaterrassen1@gmail.com

3. EKONOMISK FÖRVALTARE

För frågor från medlemmar och lokalhyresgäster som gäller hyres- och avgiftsavier, autogiro/e-faktura/Kivra, kontrolluppgifter lägenhetsförsäljning, kundfakturering, pantsättning, överlåtelse, lägenhetsförteckning:

Simpleko (en del av Riksbyggen, fd Rb Fastighetsägare)
Logga enkelt in på Portalen med BankID för att se dina avier, din lägenhetsförteckning, lägga ett ärende/-fråga till Simpleko eller styrelsen. Registrera gärna dina kontaktuppgifter här också.
Saknar du bank-id, logga in på portalen/avisering med uppgifterna på din avi.

Portalen: https://portal.simpleko.se/kundportal/start

Telefon: 018-66 01 60, vardagar 9:00-12:00.
e-post: info@simpleko.se

Simpleko hemsida, frågor och svar

4. TEKNISK FÖRVALTNING och FELANMÄLAN BOSTAD, FASTIGHETEN och ALLMÄNNA YTOR

För felanmälan eller reklamationer som uppstår i din bostad (t.ex värme, ventilation etc), fasad, tak, förråd, grindar och tomtmark. Hanterar även nyckelbrickor, namnlappar och porttelefon.

Kontakt även vid fel som uppstår utanför din bostad som är på allmän yta (exempelvis snöröjning, belysning i trapphus, tvättstugan, entrédörrar, markskötsel, nedskräpning, skadegörelse, sopsugsnedkast).

Försäkringsärenden som är kopplade till fastighetsförsäkringen, t.ex vid vattenledningsskada.

Om du behöver hjälp med något i din lägenhet, t.ex byta ut blandare, handtag, lampa etc, kan du få offert från tekniska förvaltaren för åtgärd på din bekostnad. Det är ditt ansvar att du bekräftar offerten innan arbete utförs. Notera att du generellt ansvarar för felsökning om det inte rör fastigheten.

Notera: för snabbare hantering tänk på att ange var felet är, t.ex i vilken port/trapphus (vi har 8 trapphus), vilken tvättstuga (vi har två - SKg eller NEg), var på gården (t.ex södra, norra), vilket soprum (vi har två - SKg eller NEg), ditt lägenhetsnr t.ex 8-1234, etc

Primär fastighetsförvaltning
Telefon: 010-708 12 71 vardagar 08.00-16.00.
e-post: felanmalan@primar.se
webb: www.primar.se/felanmalan/

Vid akuta fel utanför öppettider, se nedan ”FASTIGHETSJOUR”

5. GARANTIFEL

Medlemmar kan felanmäla upplevda garantifel upp till 5 år efter slutbesiktningen, t.om 2024-06-24

Primär fastighetsförvaltning
Telefon: 010-708 12 71 vardagar 08.00-16.00.
e-post: felanmalan@primar.se,
webb: www.primar.se/felanmalan/,

6. FASTIGHETSJOUR vid akuta fel (ej hiss, se nedan)

Vid akuta ärenden som kräver omedelbar insats, t.ex större vattenskada, och behov av omedelbar hjälp utanför kontorstid kontaktar du fastighetsjouren. Ordinarie kontorstid är helgfria vardagar 08:00-16:00.

Tänk på att om du kontaktar jour utanför föreningens ansvar så står du själv för kostnaden. Är du osäker, fråga jouren. Akuta hissfel anmäls till Schindler, se nedan.

Primär Jourtelefon: 010-708 12 20

7. HISSARNA

Notera: en akut utryckning kostar 1.500 kr (okt-20) för ärenden utanför föreningens ansvar, t.ex tappat ting i hisschaktet, och bekostas i dessa fall av dig.

Schindler Hiss (även akut)
telefon: 020-31 33 33, alla dagar dygnet runt. Nås även via nödtelefonerna i hissarna. e-post felanmalan.se@schindler.com (vardagar 08:00-16:00)

8. NYCKLAR TILL LÄGENHET och POSTLÅDA

Kopiering av nyckel till lägenhet och postlåda. Läs mer om kostnader och rutin.

Notera: Nyckelbrickor hanteras av vår tekniska förvaltare Primär, se ovan.

Storstadens Lås
e-post: info@storstadenslas.se, telefon: 08-21 21 21

9. EL- och VARMVATTENFÖRBRUKNING

Föreningen är anslutna till IMD System / TECHEM där du enkelt och överskådligt kan följa upp din individuella förbrukning i din lägenhet.

Kontakt för felanmälan och frågor:

IMD System/TECHEM:
Kundtjänst tel: 010 202 28 00 (knappval 1), vardagar 9:00 - 13:00. 
e-Post: kundservice@imd-system.se

10. BREDBAND och TV

Felanmälan och frågor gällande bredband, telefoni och TV.

Telia
Kundtjänst för gruppavtal (som föreningen har): 020-20 20 70
(alternativt kundtjänst: 90 200 - kan vara lång kö)

Du kan göra egna kompletteringar och förändringar, såsom öka hastighet på bredband och ändra TV-utbudet, mot egen kostnad. Här kan du också felsöka. Logga in på Telia för att göra dina förändringar Mitt Telia - lös ditt ärende online.

Här finns mer Information om kollektiva tjänster - Telia.se.

Så här kan du förbättra ditt wifi hemma – Telia.se

Läs mer om gruppavtalet med Telia.

Mätning av hastigheten i ditt bredband

Du kan använda www.bredbandskollen.se. för att få återkoppling på hastigheten i ditt bredband. Ange "Fiber" och "500-1000 Mbit/s". Se exempel längst ned på sidan på resultat av mätning.

11. SKADEDJUR och OHYRA - GNAGARE och SKADEINSEKTER

Kontakta Anticimex, mer information om kontaktuppgifter och rutin, se Ohyra och skadedjur.

Telefon: 075-245 10 00

12. FELPARKERING FRAMFÖR GARAGE

Stockholm Stad och Europark samarbetar gällande böter och båda parter kan beställa bortforsling av felparkerad bil.

Felparkerade bilar framför garaget, Nina Einhorns Gata 3, kan anmälas till:

Stockholm Stads servicecenter: telefon 08-651 00 00, öppet dygnet runt 

alternativt

Europark parkeringsvakter telefon 08-562 508 96, öppet måndag - fredag mellan kl 8:00 - 16:30

13. KÖHANTERING PARKERINGSPLATSER

Vår ekonomiska förvaltare Simpleko administrerar kö till parkeringsplatser i vårt garage.

Simpleko: e-post info@simpleko.se

Du kan också logga in på Simplekos Portal och se din köplats där.

14. VITVAROR - Köks- och Tvättmaskiner

Felanmälan av vitvaror och frågor om desamma i din lägenhet. Manualer finns i Bopärmen och på internet. 
Vid felanmälan skall E-Nr. anges, som du hittar på en silvrig dekal fäst på maskinen, oftast luckan.

2-årsgaranti utgick maj 2021.

BHS group
telefon: 0771-19 55 00, alla dagar dygnet runt.

Bredband, exempel på mätning via bredbandskollen.se (välj fiber 500-1000 Mbit/s)