Felanmälan och kontakter
Här hittar du kontaktuppgifter för dina ärenden, när något gått sönder eller frågor uppstått.
Innehåll
Föreningens förvaltningStyrelsen (Fel i lägenhet, fastigheten eller gemensamma utrymmen etc, hänvisas till tekniska förvaltaren) e-post: brfhagaterrassen1@gmail.com eller alternativt registrerar du ett ärende i Portalen till styrelsen. (Fakturor etc. adresseras till vår ekonomiska förvaltning Simpleko, se nedan) |
ValberedningenIntresse för styrelsearbete? kontakta valberedningen |
Ekonomisk förvaltareFör frågor från medlemmar och lokalhyresgäster som gäller hyres- och avgiftsavier, autogiro/e-faktura/Kivra, kontrolluppgifter lägenhetsförsäljning, kundfakturering, pantsättning, överlåtelse, lägenhetsförteckning ("lägenhetsregister"): Simpleko Portalen: https://portal.simpleko.se/kundportal/start Telefon: 018-66 01 60, vardagar 9:00-12:00. |
Teknisk förvaltningFör felanmälan rörande din bostad (t.ex värme, ventilation etc), fastigheten såsom fasad, tak, förråd, grindar och tomtmark. Kontaktas även gällande nyckelbrickor, namnlappar och telefonnummer i porttelefonen, "Ej reklam"-lapp på postlådan mm. Felanmälningar rörande föreningens allmänna ytor, exempelvis snöröjning, belysning i trapphus, tvättstugan, entrédörrar, markskötsel, nedskräpning, skadegörelse, sopsugsnedkast). Försäkringsärenden som är kopplade till fastighetsförsäkringen, t.ex vid vattenledningsskada. Om du behöver hjälp med något i din lägenhet, t.ex byta ut/laga blandare, handtag, lampa etc, kan du få offert från tekniska förvaltaren för åtgärd på din bekostnad. Det är ditt ansvar att du bekräftar offerten innan arbete utförs. Notera att du generellt ansvarar för felsökning om det inte rör fastigheten. Notera: för snabbare hantering tänk på att ange var felet är, t.ex i vilken port/trapphus (vi har 8 trapphus), vilken tvättstuga (vi har två - SKg eller NEg), var på gården (t.ex södra, norra), vilket soprum (vi har två - SKg eller NEg), ditt lägenhetsnummer t.ex 8-1234 (står på ytterdörren), etc Primär fastighetsförvaltning Vid akuta fel utanför öppettider, se nedan ”FASTIGHETSJOUR” |
GarantifelMedlemmar kan felanmäla upplevda garantifel upp till 5 år efter slutbesiktningen, t.om 2024-06-24 då garantitiden utgår. Efter 2024-06-24 kan ej garantifel hävdas. Primär fastighetsförvaltning |
Jourvid akuta fel (ej hiss, se nedan)Vid akuta ärenden som kräver omedelbar insats, t.ex större vattenskada, och behov av omedelbar hjälp utanför kontorstid kontaktar du fastighetsjouren. Ordinarie kontorstid är helgfria vardagar 08:00-16:00. Tänk på att om du kontaktar jour utanför föreningens ansvar så står du själv för kostnaden. Är du osäker, fråga jouren. Akuta hissfel anmäls till Schindler, se nedan. Primär Jourtelefon: 010-708 12 20 |
HissarnaNotera: en akut utryckning kostar 3.309 kr (nov-22). För ärenden utanför föreningens ansvar, t.ex tappat ting i hisschaktet, och bekostas i dessa fall av dig. Schindler Hiss (även akut) |
NycklarKopiering av nyckel till lägenhet och postlåda. Läs mer om kostnader och rutin. Notera: Nyckelbrickor hanteras av vår tekniska förvaltare Primär, se ovan. Storstadens Lås |
9a. El och varmvattenFöreningen är ansluten till IMD System / TECHEM där du enkelt och överskådligt kan följa upp din individuella förbrukning i din lägenhet. Kontakt för felanmälan och frågor: IMD System/TECHEM: |
Bredband och TVFelanmälan och frågor gällande bredband, telefoni och TV. Telia Du kan göra egna kompletteringar och förändringar, såsom att ändra TV-utbudet, mot egen kostnad. Här kan du också felsöka. Logga in på Telia för att göra dina förändringar Mitt Telia - lös ditt ärende online. Här finns mer Information om kollektiva tjänster - Telia.se. Så här kan du förbättra ditt wifi hemma – Telia.se Läs mer om gruppavtalet med Telia. Mätning av hastigheten i ditt bredbandDu kan använda www.bredbandskollen.se. för att få återkoppling på hastigheten i ditt bredband. Ange "Fiber" och "500-1000 Mbit/s". Se exempel längst ned på sidan på resultat av mätning. |
Skadedjur och ohyra - GNAGARE och SKADEINSEKTERKontakta Rentokil/Nomor, mer information om kontaktuppgifter och rutin, se Ohyra och skadedjur. Telefon: 0771 122 300 |
12a Felparkeringar garageStockholm Stad och Europark samarbetar gällande böter och båda parter kan beställa bortforsling av felparkerad bil. Felparkerade bilar framför garaget, Nina Einhorns Gata 3, kan anmälas till: Stockholm Stads servicecenter: telefon 08-651 00 00, öppet dygnet runt alternativt Europark parkeringsvakter: telefon 08-562 508 96, öppet måndag - fredag mellan kl 8:00 - 16:30 |
KöhanteringVår ekonomiska förvaltare Simpleko administrerar kö till parkeringsplatser i vårt garage. Simpleko: e-post info@simpleko.se Du kan också logga in på Simplekos Portal och se din köplats där. |
Vitvaror- Köks- och TvättmaskinerFelanmälan av vitvaror och frågor om desamma i din lägenhet. Kostnader står du för. Manualer finns i Bopärmen och på internet. 2-årsgaranti utgick maj 2021. BHS group (förslag) |
15. SKADOR FASTA INREDNINGEN, BR-TILLÄGG FÖRSÄKRINGBostadsrättstillägget täcker ersättningsbara skador som du, som medlem, har underhållsansvar för enligt föreningens Stadgar, samt din egen bekostade fasta inredning. Mer information om bostadsrättstillägget -> Trygg-Hansa bostadsrättstillägg försäkring Trygg-Hansa, skador Bolander & Co (föreningens försäkringsmäklare), frågor bostadsrättstillägget |