Bra att känna till om din bostad och fastigheten

Här följer diverse tips och råd samlade gällande utrustning i din lägenhet och i vår fastighet.

Mer information finns på hemsidan (använd gärna sökfunktionen för att hitta det du söker) samt i Bopärmen.

Innehållsförteckning

Entréer / Portar

Lägenheter

1.1 Dörröppnare 2.1 Brandskydd 2.8 Termostater (elementen) 2.14 Ändringar/Ombyggnader i lägenhet
1.2 Mattor 2.2 Dörrstängare på lägenhetsdörr 2.9 Ventilation 2.15 Markiser
1.3 Hissar 2.3 Hantverkshjälp i lägenheten 2.10 Elavbrott 2.16  Balkong/terrass  insynsskydd: färg och fabrikat
1.4 Postlådor 2.4 Spiskåpa i köket för utsug av matos 2.11 Ringklocka ytterdörr 2.17 Persienner
1.5 Porttelefon 2.5 Filter i spiskåpan 2.12 Avlopp i badrum och kök  
1.6 Städning 2.6 Brandvarnare 2.13 Ytterdörr i lägenhet  
  2.7 Rök- och vattenläckagesensor    

Entréer / Portar

1.1 Dörröppnare

Entrédörrarna kan öppnas med den automatiska dörröppnaren genom att trycka på armbågskontakten eller via nyckel/låsvred. De flesta av fastighetens allmänna dörrar har automatiska dörröppnare. Öppna med nyckel/låsvred om du temporärt behöver ställa upp dörren, så slits inte automatiken. Vid öppning med armbågskontakten så ska du inte trycka eller försöka stänga dörren, finns risk då att automatiken hänger sig.

1.2 Mattor

Torka av skorna på mattorna i entréerna! Det minimerar att grus och smuts ansamlas på stengolvet, inte minst i hisspåren och i din lägenhet. Det är ej tillåtet med mattor utanför lägenhetsdörrarna (brandskydd).

1.3 Hissar

Var uppmärksam på att grus och skräp inte hamnar i hisspåren. Det kostar föreningen ca 3.500 kr att Schindler åtgärdar detta en vardag kontorstid och ca 11.000 kr övrig tid. Detta är helt onödiga kostnader för föreningen, dvs våra gemensamma kostnader. Dammsug eller sopa upp grus/skräp efter dig om det fastnar i hisspåren.

1.4 Postlådor

Dessa ansvarar föreningen för. Det ska ej sättas upp egna lappar eller klistermärken på dessa. Enhetliga lappar för "Ej reklam"/"Reklam" samt ”Ej gratistidningar” finns i förrådet utanför Orangeriet (festlokalen) på NEg 5, 7 tr. Namnlappar hanteras av föreningens tekniska förvaltare Primär.

1.5 Porttelefon

Vid överlåtelser så uppdateras namn och telefonnummer i porttelefonen, om inget annat har meddelats till Primär, föreningens tekniska förvaltare. Det är endast svenska telefonnummer till person som är skriven på lägenheten som gäller. 

Ändring/komplettering av telefonnummer och namnlappar utförs av Primär, kostnad ca 297 kr inklusive moms (år 2023).

1.6 Städning

Det finns ett städschema i varje port där du kan avläsa när städning utförts.

Lägenheter

2.1 Brandskydd

VIKTIGT om brandskydd och utrymning! 

Enligt lag ansvarar du som boende för brandskyddet i din lägenheter samt att du inte förvarar brännbart eller hindrande material i trapphusen, våningsplan, förrådsgångar etc. Dessa ska vara tomma på saker och ting! Inga barnvagnar, kartonger, skor, mattor etc på våningsplanen/trapphusen/förrådsgångar. Endast el-grillar tillåtna på balkonger/terrasser/altaner. Inget brandfarligt i förråd, soprum eller andra allmänna utrymmen. Läs mer om vad som är tillåtet ej tillåtet här -> Brandskydd och utrymning.

2.2 Dörrstängare på lägenhetsdörr

Fastighetens lägenheter är "brandceller". Det betyder att om det brinner i fastigheten ska branden normalt inte kunna sprida sig till din lägenhet inom 60 minuter. Ytterdörrar till lägenheter i de tre högsta tornen i fastigheten (SKg 8, NEg 1 och NEg 7) är utrustade med dörrstängare. Dessa har en brandskyddande funktion och vid händelse av brand utanför din lägenhet kommer ytterdörrarna att bli tröga för att markera att stanna i lägenheten samt att om du lämnar lägenheten ska lägenhetsdörren automatiskt stängas.

2.3 Hantverkshjälp i lägenheten

Tänk på att åtgärda fel i din lägenhet bekostas av dig (om det ej är garantiåtgärd). Om du ej själv kan felsöka och definiera problemet kan du ta hjälp av en lämplig hantverkare. Föreningens fastighetstekniker hos Primär kan också kontaktas för felsökning och åtgärd, om du föredrar. Be om offert/uppskattad kostnad.

Om felet visar sig vara utanför lägenheten, till exempel i en avloppsstam så står föreningen för kostnaderna. Är felet till exempel stopp i avloppets vattenlås i lägenheten så bekostas felsökning och åtgärden av lägenhetsinnehavaren, refererar till föreningens stadgar 36§.

Du kan också anlita Primär, om så önskas, för hjälp med diverse bestyr i din lägenhet såsom till exempel hänga upp en lampa, gardinskenor, med mera på din bekostnad. Be om en offert innan arbete påbörjas.

2.4 Spiskåpa i köket för utsug av matos

Fastighetens komplexa centrala ventilationssystem funkar endast för spiskåpor. Utsuget av matos sker med hjälp av fastighetens centrala ventilationssystem. Andra typer såsom till exempel en fläkt med motor förstör ventilationssystemet och därför är det strängeligen förbjudet att installera en fläkt eller liknande som ej är avsedd för centralt ventilationssystem. Återställande av en felaktig installation bekostas fullt ut av medlem.

2.5 Filter i spiskåpan (Franke 490-11 vid färdigställande av lägenheter)

Filtret i spiskåpan skall diskas i diskmaskin minst 3-4 gånger/år, beroende på användning, för att flödet i spiskåpan ska fungera optimalt. Tänk på att torka av så mycket fett som möjligt innan rengöring i diskho eller diskmaskin. Är det mycket fett i filtret så rekommenderas att inhandla ett nytt filter och därefter rengöra det frekvent i diskmaskinen. Fett i avloppet bidrar till stopp i stammarna och är kostsamt att åtgärda.

2.6 Brandvarnare

Om brandvarnaren piper så beror det oftast på damm som samlar sig i brandvarnaren. Ta ner den och dammsug försiktigt. Läs mer i bruksanvisningen för brandvarnare i Bopärmen.

Sammanfattande information om Brandvarnaren och Röksensorn.

2.7 Rök- och vattenläckagesensor

I det kollektiva avtalet föreningen hade med Telia ingick ”Telia Smart Gateway”. Denna funktion och tjänst har Telia avslutat 2023-09-01. Läs mer på sidan om gruppavtal.

I avtalet ingick en rök- och vattenläckagesensor till varje lägenhet. Dessa är Zigbee kompatibla kan avläsas via en valfri gateway och app som kan upphandlas av enskilda medlemmar om så önskas, se exempel på Frients hemsida.

Rök- och vattenläckagesensorn fungerar också självständigt utan gateway och app. I Bopärmen finns manualer.

Sammanfattande information om Brandvarnaren och Röksensorn.

2.8 Termostater (elementen)

Gardiner, inredning eller soffor får ej täcka termostaterna på elementen. Ifall de är täckta tror systemet att det är varmt och värmen sänks/stängs av.

2.9 Ventilation

Don skall rengöras vid behov, ta loss och rengör sedan montera tillbaka.

Ventilen i spiskåpan samt i våtutrymmen har frånluft. Du kan kontrollera om dessa funkar genom att använda t.ex ett papper mot ventilen, då ska papperet suga sig fast i ventilen = funkar. Övriga rum har tilluft och du kan även här hålla upp ett tunt papper, det ska fladdra då luften blåser ner i rummet = funkar. I annat fall har ventilationen slutat fungera och behöver felanmälas till föreningens tekniska förvaltare.

2.10 Elavbrott

Här följer några tips:

  1. Kontrollera först om din jordfelsbrytare, som finns i ditt teknikskåp har utlöst, dvs om den är i läge "ner" är den av. I detta fall drar du upp knappen, jordfelsbrytare är tröga så du kan behöva ta i lite. Därefter funderar du vad som har utlöst jordfelsbrytaren, det kan vara en trasig kaffebryggare, hårfön, etc.
  2. Om du fortfarande har elavbrott kan en eller flera automatsäkring(ar) inaktiverats, dvs knappen är i läge "ner". Tryck upp knappen och elen bör återkomma. Försök ta reda på vad som orsakat att automatsäkringen har inaktiverats.
  3. Är du fortfarande utan el, så kolla status på el hos grannar och i området. Du kan också kolla avbottskartan hos föreningens nätleveranatör Ellevio om det rapporterats ett planerat eller oplanerat avbrott.
  4. Är det fortfarande fel kan det vara fastighetens el-central och bör då felanmälas. Om felsökningen visar sig vara fel i fastighetens el-central står föreningen för kostnaderna, i annat fall är det medlem som står för kostnaderna.

2.11 Ringklocka ytterdörr

Ta loss ringklockan på insidan av dörren genom att skruva loss locket. Smörj vid bägge fjädrarna samt i hålet igenom dörren.

2.12 Avlopp i badrum och kök

Ha som riktlinje att rengöra avloppen minst 3-4 per år för att lukt och vattenavrinningen skall funka effektivt. Det finns flera tips på nätet hur du rensar avloppen på ett miljövänligt sätt, är du osäker kontaktar du en hantverkare/rörmokare. Undvik hår i alla avlopp, det ska läggas i soptunna! Det ska ej heller slängas våtservetter, bomullspinnar, trasor etc i avloppen, läs mer om skräp i avloppen på Stockholm Vatten och Avfall för en bättre avfallshantering.

Golvbrunn i våtutrymmen

Vid rengöring av golvbrunn, använd ett bakteriedödande medel, tex maskindiskmedel som är SVAN eller FALK märkt - ättika funkar också, samt skölj noggrant efteråt. Smörj på lite såpa eller diskmedel när du sätter tillbaka vattenlåset och se till att gummipackningen sluter tätt, fyll vattenlåset med vatten (annars kan lukt tränga upp från avloppsröret). Vattenlås bör rengöras regelbundet för att inte behöva byta ut det. För bättre hygien, spola gärna 5 sek. med kallt vatten i brunnen efter bad eller dusch. Ett golvbrunnsfilter kan hjälpa till att förhindra att hår mm hamnar i avloppet.

Handfatet

Håll rent från tvål- och hårrester mm. Du kan använda till exempel en "hår-fångare" för att minimera att hår hamnar i avloppet.

Avlopp i köket

Genom att torka av fett med papper i stället för att skölja ner det i avloppet, slipper du rensa avlopp i köket så ofta. Fett täpper till ditt avlopp och även fastighetens avloppsstammar, vilka är mycket kostsamma att rengöra. Därför starkt rekommenderat att du torkar av fett med papper och slänger det i soptunnan eller i lämplig behållare om det är större mängd.

2.13 Ytterdörrar i lägenheter

Säkerhetsanordning för hiss-montörer

Dörrar som gränsar till hissar har en hake på dörren och en på väggen bredvid. Detta är en säkerhetsanordning för hiss-montörer som arbetar med hissarna och speciellt då med öppen hissdörr. På denna anordning med hakar fäster montörerna ett rep för att förhindra att dörren öppnas upp helt inifrån lägenheten och knuffar till montören.

Dörrstängare 

Se ovan avsnitt 2.2 Dörrstängare på lägenhetsdörr.

2.14 Ändringar / Ombyggnader i lägenhet

Ingrepp som berör bärande väggar, ventilation, vatten, avlopp, fasta installationer balkong/terrass etc kräver styrelsens tillstånd innan arbete påbörjas genom ett skriftligt formulär. Läs mer om vad som gäller för ändringar i lägenhet.

2.15 Markis

Tillstånd krävs av styrelsen innan arbete påbörjas på föreningens fasad. Läs mer om vad som gäller för montering av markiser gällande certifiering för montering, färg och fabrikat på tyg. Avvikelser som kräver återställande bekostas helt av bostadsrättshavaren.

2.16 Insynsskydd balkong/terrass - godkänd färgkod och fabrikat

För en enhetlig och stilren fastighet är endast en färgkod och ett fabrikat på tyg godkänt för insynsskydd. Läs mer Balkong/Terrass färg och fabrika på tyg. Avvikelser är ej tillåtet.

2.17 Persienner

Läs mer om vilka kulörer som är godkända för persienner och liknande.