Flytt

När du flyttar ut eller flyttar in:

Tillhör lägenheten

Telia-utrustning

All utrustning, inklusive kablage, som tillhör föreningens gruppavtal med Telia ska lämnas kvar i lägenheten.

Tv-boxen och fjärrkontroll

TV boxen från Telia och tillhörande kablage är en del av lägenhetens inventarier. Den kan inte användas utanför fastigheten och ska inte lämna lägenheten vid frånträde. Kontakta säljaren om  tv-boxen saknas i lägenheten.

Att ersätta tv-boxen kostar dig ca 1.300 kr inklusive moms (dec 2021).

NOTERA: Vid inflytt måste du aktivera tjänsterna via Telia för lägenheten genom ditt personnummer och den som flyttar ut måste innan inaktiverar tjänsten hos Telia, enklast genom att ringa kundtjänst gruppavtal:020-20 20 70. Här kan du läsa mer om gruppavtalet med Telia.

Router

Denna ska lämnas kvar i lägenheten (teknik-skåpet) tillsammans med sladdar och kablage. Kontakta säljaren om routern saknas i lägenheten.

Att ersätta routern kostar dig ca 1.000 kr inklusive moms (dec 2021).

Röksensorer i taket

Dessa ska lämnas kvar i lägenheten och tillhörde Telia-avtalet. Kontakta säljaren om  sensorer saknas i lägenheten. Att ersätta sensor bekostas annars av dig.

Fuktsensor

Denna lämnas kvar i lägenheten och tillhörde Telia-avtalet. Kontakta säljaren om  fuktsensor saknas i lägenheten. Att ersätta sensor bekostas annars av dig.

Bopärm

Pärmen innehåller information, tips, instruktioner och skötselanvisningar relaterade till lägenheten. Kontakta säljaren om Bopärmen saknas.

Nycklar

Till lägenhetsdörr, postlåda och bricka till automatiska dörröppnarna till gemensamma utrymmen (förrådsutrymmen, avfallsrum etc) och sopsugarnedkasten. Lås och nyckel till förråd är separat och hanteras av mellan köpare och säljare. 

Abonnemang och Försäkring

Här kan läsa mer detaljer om föreningens kollektiva gruppavtal.

Elabonnemang

Föreningen har ett gemensamt elabonnemang och hanteras av via vår ekoknomiska förvaltare vid överlåtelser, dvs 'automatiskt', du behöver inte ta några åtgärder.

El och varmvatten, debiteras i efterskott via avin

Avläsningen av förbrukning görs av föreningens leverantör IMD (fd echem) och debiteras retroaktivt per kvartal på respektive lägenhet/lokal dvs. den är kopplad till lägenheten/lokalen och ej till specifik person.

Har du en aktiveringskod kan e-postadress ändras till den nyinflyttades e-postadress i IMD/Techems boendeportal under "Lägenhet x-xxxx/Personlig data". Kontakta annars styrelsen för att aktivera boendeportalen med information om e-postadress och lägenhetsnummer (x-xxxx).

Eftersom det debiteras retroaktivt kan lägenheten ha bytt bostadsrättshavare och då behöver denna kostnad lösas med den tidigare innehavaren. Denna information ges även till mäklarna som beställer mäklarbild hos vår ekonomiska förvaltare Simpleko.

Kollektivt Telia-avtal, du behöver aktivera tjänsterna

Föreningen har ett gruppavtal hos Telia, vilket inkluderar:

  • bredband/fiber
  • TV-kanaler och Telia Play
  • bredbandstelefoni

Här finner du mer detaljer om föreningens kollektiva avtal med Telia.

Du aktiverar din anslutning hos Telia genom ditt personnummer, adress och lägenhetsnummer, gå till  Kollektiva tjänster - Aktivera här - Telia.se. Den tidigare bostadsrättsinnehavaren behöver inaktivera tjänsten. Du kan också ringa kundtjänst för gruppavtal 020 20 20 70.

Efter aktivering kan du logga in på Mitt Telia - lös ditt ärende online hos Telia för mer information. Där kan du också göra ändringar/kompletteringar i t.ex TV-utbudet.

Fakturering sker varje månad via månadsavin.

Brf-Tillägg

Föreningen har ett kollektivt Bostadsrättstillägg och ingår i månadsavgiften. Du behöver hantera din hemförsäkring.

Övrigt

Namnskyltar administreras och byts ut av vår tekniska förvaltare. Inga handskrivna namnlappar tillåts.

Kontakta föreningens tekniska förvaltare gällande telefonnummer i porttelefonen.

Tips: Spärra obehörig adressändring!

Spärra din adress hos Skatteverket från obehörig adressändring så minskar risken för att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och id-kapning. Tjänsten är gratis.